Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι μία από τις συνηθέστερες αιτίες που οι γονείς προσφεύγουν στους ειδικούς για βοήθεια. Ωστόσο για πρώτη φορά στα τέλη του 19ου αιώνα οι μαθησιακές δυσκολίες συνδυάζονται με την εφαρμογή της υποχρεωτικής εκπαίδευσης .Κατά καιρούς έχουν χρησιμοποιηθεί διάφοροι όροι για την περιγραφή τους. Την δεκαετία του 40 μιλάμε για «ελάχιστη εγκεφαλική διαταραχή» κατόπιν για «εγκεφαλική δυσλειτουργία» και τελικά ονομάζονται «ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές των σχολικών ικανοτήτων».
Ο όρος μαθησιακή δυσκολία σημαίνει ότι «σε ορισμένους τομείς η σχολική επίδοση του παιδιού δεν φτάνει στα επίπεδα που προβλέπονται σύμφωνα με τους δείκτες των νοητικών του δυνατοτήτων».
Διαταραχή της ανάγνωσης έχομε όταν :
H επίδοση στην ανάγνωση μετρούμενη με δοκιμασίες, είναι κάτω από το αναμενόμενο, δεδομένων της χρονολογικής ηλικίας του παιδιού,της νοημοσύνης του και της εκπαίδευσης που έχει λάβει.
Μιλάμε για ειδική αναπτυξιακή διαταραχή σχολικών ικανοτήτων όταν
1. το παιδί έχει φυσιολογική νοημοσύνη και
2. έχει λάβει επαρκή εκπαίδευση .
Η διάγνωση μπορεί να γίνει σε οποιαδήποτε ηλικία αλλά οι δυσκολίες είναι εμφανής από την έναρξη της εκπαίδευσης.
Οι ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές σχολικών ικανοτήτων είναι συγκεκριμένη κλινική οντότητα που για την διάγνωση της απαιτείται διεπιστημονική προσέγγιση από
. Παιδοψυχίατρο
. Λογοπαιδικό (ανάλογα με την περίπτωση)
. Ψυχολόγο
. Παιδαγωγό ή αναπτυξιακό παιδίατρο
Η συχνότητα της διαταραχής ανέρχεται σε 4% στα παιδιά σχολικής ηλικίας, Τα αγόρια εμφανίζουν την διαταραχή πολύ πιο συχνά από τα κορίτσια. Είναι έως και 3 φορές συχνότερη στα αγόρια σε σχέση με τα κορίτσια
Η κληρονομικότητα παίζει σημαντικό ρόλο έτσι συχνά το παιδί με μαθησιακή δυσκολία έχει συγγενείς (αδέρφια, γονείς, ξαδέρφια) με μαθησιακή δυσκολία..
Σε α΄ βαθμού συγγενείς η πιθανότητα εμφάνισης ανέρχεται σε 35-45%.
Γενικά πρόκειται για ετερογενή ομάδα διαταραχών.
Κανένα παιδί δεν μοιάζει με άλλο.
Υπολογίζεται ότι περίπου το 1/3 των παιδιών που παραπέμπονται σε φορείς ψυχικής υγείας εξαιτίας διαταραχών συμπεριφοράς έχουν μαθησιακή διαταραχή.
Συμπεριφορές ενδεικτικές Μαθησιακών Διαταραχών
1. Δυσκολία στην κατανόηση και τήρηση οδηγιών,
2. Δυσκολία να θυμηθεί κάτι που μόλις του είπαν,
3. Δυσκολία στην ανάγνωση, γραφή, μαθηματικά,
4.Δυσκολία στον συντονισμό, στο περπάτημα, στα σπορ ή σε άλλες δραστηριότητες όπως κράτημα μολυβιού, δέσιμο κορδονιών κ.τ.λ.
5Δυσκολία στο διαχωρισμό δεξιού αριστερού, τάση να αντιστρέφει γράμματα ή νούμερα π.χ. 52 αντί 25 , 3 αντί ε κ.τ.λ.
6.Εύκολα χάνει βιβλία, τετράδια κ.τ.λ.
7. Δεν μπορεί να κατανοήσει την έννοια του χρόνου, μπερδεύει το χθες με το σήμερα και το αύριο.
Αν οι γονείς προβληματίζονται για την επίδοση του παιδιού τους ή κάποιος από τους γονείς έχει μαθησιακή δυσκολία καλό είναι να προσφύγουν σε ειδικό προκειμένου να γίνει έγκαιρα η διάγνωση και η παρέμβαση. Αν και οι δυσκολίες εμφανίζονται από την πρώτη τάξη η οριστική διάγνωση γίνεται στην Τρίτη τάξη δημοτικού.
Συνέπειες σε μη έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση
1. Σχολική αποτυχία,
2. Χαμηλή αυτοεκτίμηση, θυμός και απόγνωση λόγω της αποτυχίας,
3. Διαταραχές συναισθήματος ( κατάθλιψη κ.τ.λ.).
4. Μπορεί να οδηγήσει στην περιθωριοποίηση και απομόνωση του παιδιού,
ή
5. Σε διαταραχές συμπεριφοράς αφού τα παιδιά προτιμούν να είναι κακά παρά χαζά.
ΔΙΑΣΗΜΟΙ ΔΥΣΛΕΚΤΙΚΟΙ
A. Einstein
Beethoven,
Mozart,
Leonardo Da Vinci.
-
- Το Γνωρίζατε;
-
- Τον 15ο αιώνα, στη Βαυαρία, τα μέλη της ευαγγελικής σέκτας «Αδερφότητα της Μοραβίας», εξαιτίας της αποστροφής τους απέναντι στη βία και την αιματοχυσία, όταν έπρεπε να εκτελέσουν κάποιον, τον γαργαλούσαν μέχρι θανάτου!